Blog

Langer plezier hebben van je fiets, ook in de winter!

Je fiets krijgt in het najaar en in de winter vaak meer te verduren dan in de zomer. Het regent vaker, de wegen zijn viezer en het bos is natter. Regen, sneeuw en pekel zijn niet goed voor je fiets, maar het betekent natuurlijk niet dat je in deze tijd van het jaar niet kunt fietsen. De herfst en winter zijn juist prachtige jaargetijden om te gaan fietsen. Maar het is wel belangrijk om je fiets wat meer aandacht te geven. We hebben daarom een paar tips op een rijtje gezet die je helpen je fiets goed te houden in de winter.

  1. Geef je fiets een onderhoudsbeurt. In de winter slijten onderdelen over het algemeen sneller. Zorg er daarom voor dat ze op tijd vervangen worden. Een uitgebreide onderhoudsbeurt kan daarbij een goed startpunt zijn. Want zo weet je dat alle onderdelen in goede staat zijn en dat alles goed functioneert.
  2. Maak je fiets goed schoon na elke rit. Schoonmaken kan op meerdere manieren. Een hogedrukreiniger werkt makkelijk, maar dit raden we af. De straal is zo krachtig dat de kans groot is dat je ook vet uit lagers en dergelijke spuit. Het is beter om een tuinslang te gebruiken of, nog beter, een sopje met ontvetter te gebruiken. Hiermee kun je het frame, maar ook de wielen, ketting en tandwielen schoonmaken. Overigens is pekel echt heel slecht voor je fiets. Spoel je fiets daarom meteen af wanneer je door pekel hebt gefietst. Doe dat wel met koud water, want pekel lost makkelijk op in warm water. In opgeloste vorm kan de pekel nog makkelijker overal bij komen en extra schade aanrichten. Pekel is de grootste vijand van je fiets!
  3. Maak de velgen en remblokken als eerste schoon. Vuil en vettigheid zorgen voor een verminderde remwerking en extra slijtage aan je remblokken en velgen. Wanneer je als eerst je ketting schoonmaakt, komt het vuil en vet van je ketting via het sopje op je velgen en remblokken. Gebruik daarom altijd een schoon sopje voor velgen en remmen en maak de aandrijflijn (vaak het meest vieze deel van je fiets) als laatste schoon.
  4. Voor moeilijk bereikbare plekken zijn speciale schoonmaakgereedschappen en –borstels verkrijgbaar. Met een kettingreiniger en de juiste borstels zorg je ervoor dat je ook deze plekken goed schoon kunt maken.
  5. Droog de fiets goed af. Wanneer je fiets helemaal schoon is kun je hem nog niet wegzetten. Het is erg belangrijk om hem eerst goed af te drogen. Zo voorkom je roestvorming.
  6. Smeer, voordat je de fiets wegzet, de ketting en eventueel andere onderdelen weer in. Wees voorzichtig met kettingspray als je schijfremmen hebt. De spray mag absoluut niet op de schijven komen, want dit zorgt voor piepende en slecht werkende remmen. Zet je fiets bij voorkeur op een droge en warme plek weg.

Fietsen in de herfst en winter is prachtig, maar je hebt iets meer tijd nodig om voor je fiets te zorgen. Wanneer je je fiets goed schoon blijft maken en blijft onderhouden zul je merken dat je er meer en langer plezier van hebt!

Wil je meer leren over het fietsonderhoud en wil je leren hoe je dit zelf kunt doen? Dan is een workshop fietsonderhoud iets voor jou! Steenbergen Fietsen organiseert workshops voor groepen van minimaal 8 personen. Samen met je fietsvrienden of clubgenoten leer je tijdens de workshop de fijne kneepjes van het vak en we geven antwoord op de vragen die jullie hebben. Interesse? Neem contact met ons op!

Getest: Mio Cyclo

Getest: Mio Cyclo fietsnavigatie

Fietsnavigatie maakt fietsen echt leuker, vooral wanneer je op vakantie bent. Geen gedoe meer met kaarten van de lokale VVV, maar lekker genieten van het fietsen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je verdwaalt.  Daarom delen we in deze blog onze bevindingen met de navigatie van Mio Cyclo met je.

Het installeren van de Mio gaat erg eenvoudig en wijst zichzelf. Alle materialen daarvoor zijn aanwezig en er zit zelfs een stuurbeugel bij. Hiermee kun je de Mio mooi in het midden van je stuur plaatsen, voor je stuurpen.

Als je de Mio aanzet krijg je een overzichtelijk scherm met 6 grote toetsen te zien. Het spreek eigenlijk allemaal erg voor zich. Tijdens het fietsen kun je kiezen of je naar een kaart kijkt of naar het dashboard. Het dashboard is werkt als een normale fietscomputer en deze kun je zelf aanpassen. De luxe versies van Mio zijn compatible met ANT+. Je kunt met sensoren je hartslag en cadans in de gaten houden. Het is zelfs mogelijk om sommige modellen te koppelen aan je Shimano Di2 Wireless Unit en via Bluetooth aan je telefoon.

Kortom, bijna eindeloze mogelijkheden en functies waarmee je alles in de gaten kunt houden onderweg. Maar hoe werkt de navigatie dan? Het antwoord is kort; prima! Mio maakt gebruik van OSM-kaarten en deze werken erg goed. Alleen op plekken waar veel wegen bij elkaar zijn moet je wel goed op blijven letten welke kant je op moet. Het scherm is overigens goed leesbaar, ook met felle zon.

Je kunt ook vooraf bepaalde routes in de Mio zetten. Er zijn verschillende websites waar je deze routes kunt downloaden. Dit werkt prima, de Mio leidt je eerst naar de route toe en eenmaal daar kun je de route gewoon volgen. Toch is de ‘Surprise Me’ functie veel leuker. Wat ons betreft de leukste functie van de Mio! Je vult in hoeveel kilometer of hoeveel uren je wilt fietsen en de Mio verzint drie routes die ongeveer zo lang zijn. Inclusief hoogteprofielen, zodat je weet waar je aan toe bent.

Het leuke hiervan is dat je over wegen gestuurd wordt waar je normaal niet aan zou denken. Vooral in het buitenland, waar je vaak geneigd bent om op de hoofdroutes te fietsen om niet te verdwalen. Maar ook hier in Drenthe zijn er nog genoeg paden die je vast nog niet ontdekt hebt. Daarom is een navigatietoestel van Mio Cyclo van toegevoegde waarde voor bijna elke fietser, zeker wanneer je regelmatig in het buitenland op fietsvakantie gaat.

Mio heeft een uitgebreid assortiment aan fietscomputers. Van de nieuwe Mio Cyclo 100 serie fietscomputers tot complete fietsnavigatie met (bijna) alle functies die je kunt verzinnen. Ben je op zoek naar een fietscomputer of fietsnavigatie die eenvoudig en goed werkt, dan is een toestel van Mio precies wat je zoekt.

Het voordeel van bikefit

Goed op je fiets zitten. Het is een uitspraak die je vaak hoort. Maar wanneer zit je eigenlijk goed op je fiets en hoe weet je wanneer je fiets goed is afgesteld? Want voor de juiste fietshouding is een goed afgestelde fiets in de juiste maat natuurlijk noodzakelijk.

Wat de juiste maat en de juiste afstelling is, is voor ieder persoon weer anders. Dat komt omdat elk lichaam anders is, de één heeft bijvoorbeeld langere benen dan de ander. Maar ook qua flexibiliteit kunnen twee personen enorm van elkaar verschillen. Daarom kan het voorkomen dat twee personen die even lang zijn een compleet andere afstelling van de fiets kunnen hebben.

Daarom is een fietsmeting, of bikefit zoals het ook wel wordt genoemd, ontzettend nuttig. Dankzij een fietsmeting weet je welke maat fiets je nodig hebt en je fiets wordt zo afgesteld dat je er optimaal op zit. Dat heeft meerdere voordelen:

  • Je zit comfortabeler en lekkerder op je fiets, daarmee voorkom je klachten en blessures.
  • Een betere krachtoverbrenging. Vaak wordt bij een fietsmeting gedacht aan het voorkomen van klachten, maar ook wanneer je geen klachten hebt is een fietsmeting nuttig. Omdat de verhoudingen optimaal zijn, kun je je krachten beter kwijt.
  • Je houdt het langer vol. Doordat je krachtoverbrenging beter is ga je niet alleen sneller, je verspilt minder energie waardoor je het langer volhoudt.
  • Fietsen wordt veel leuker. De belangrijkste reden voor een fietsmeting! Je zit lekkerder op je fiets, gaat sneller en je houdt het langer vol.

Bij Steenbergen Fietsen hebben we de apparatuur en kennis in huis om een uitgebreide fietsmeting uit te voeren en jouw fiets perfect op jouw lichaam af te stellen. Hiervoor hebben we verschillende opleidingen en cursussen gevolgd, onder andere bij Innovative Cycling, toonaangevend op het gebied van fietsmetingen.

Na een fietsmeting weet je zeker dat je helemaal goed op je fiets zit en dat je het maximale uit je mogelijkheden haalt.

 

Kleren maken de man (of de vrouw)

Kleren maken de man, wordt vaak gezegd. Op de fiets is dit zeker zo, het nieuwe seizoen beginnen met een nieuw setje kleding zorgt voor extra moraal om weer op de fiets te springen. En daarnaast zorgt goede fietskleding ervoor dat je meer comfort en plezier hebt tijdens je fietsavonturen. We hebben de nieuwste voorjaars- en zomercollectie fietskleding in de winkel hangen, vandaar dat deze blog over fietskleding gaat. Want over fietskleding kun je veel vertellen.

Je hoort wielrenners regelmatig praten over wat wel of niet ‘gesoigneerd’ is en wat wel en niet hoort. Hier zijn zelfs boeken over geschreven. Heel belangrijk, maar het belangrijkste is dat je je goed voelt in de kleding die je draagt en dat het lekker zit. Daarbij is je fietsbroek misschien wel het belangrijkste kledingstuk. Een goede broek met een goede, stevige, zeem zorgt ervoor dat je comfortabel op je zadel zit en geen last krijgt van zadelpijn. We hebben ook fietskleding specifiek voor dames. Dat is meer dan kleding in een ander kleurtje, dameskleding verschilt in pasvormen en zemen wel degelijk van kleding voor heren. Want het herenlichaam en dameslichaam verschillen immers veel van elkaar.

We hebben fietskleding van Agu, BBB en Nalini in onze winkel hangen.

Agu is misschien wel het bekendste Nederlandse merk van fietskleding, het merk bestaat al sinds 1966 en maakte jarenlang de kleding van de Rabobank wielerploegen. Fietskleding van Agu valt over het algemeen iets wijder.

BBB is ook een Nederlands merk en timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg. Ze doen veel aan innovatie en werken bijvoorbeeld samen met de TU in Delft en hebben een compleet assortiment fietskleding, van broek en shirt tot fietsbril. Team Roompot Oranje Peloton en FDJ maken gebruik van de producten van BBB.

Nalini komt uit Italië en dat kun je zien aan de pasvorm en de styling. Nalini kleding zit over het algemeen wat strakker en valt op door de opvallende, Italiaanse designs. Ook Nalini is een bedrijf met tientallen jaren ervaring in de wielersport. Momenteel rijdt onder andere Team Cofidis in kleding van Nalini en in het behaalden kampioenen als Indurain en Valverde hun successen in fietskleding van Nalini.

Tips en tricks voor het rijden van toertochten

Na een periode met veel regen en minder mooi weer lijkt het er op dat de lente echt begonnen is. Dat betekent dat het seizoen van de toertochten ook begonnen is. Waarschijnlijk ben je al fanatiek in training voor een bepaald doel, de Amstel Gold Race bijvoorbeeld. En wanneer je iets meer een mooiweerfietser bent is dit waarschijnlijk de periode waarin je je fiets weer uit de schuur pakt. Om je te helpen goed voorbereid op pad te gaan tijdens een toertocht hebben we een paar tips voor je op een rijtje gezet.

De fiets

We beginnen met de fiets, controleer goed of alles het goed doet. Zijn de banden niet versleten en zie je geen droogtescheurtjes? Een lekke band onderweg is alleen maar vervelend. Minstens zo belangrijk zijn de remmen. Controleer of de remblokken goed afgesteld staan en of ze niet versleten zijn. Het is zeker in heuvelachtig gebied meer dan belangrijk dat je fiets goed remt.

Wanneer je in de heuvels gaat fietsen kan een klimverzet erg handig zijn. Tegenwoordig zijn de meeste racefietsen uitgevoerd met een compact crankstel. In combinatie met een cassette die tot 28 of 30 tandjes gaat kun je erg licht trappen. Maar wat goed werkt is vaak erg persoonlijk en soms ook afhankelijk van je fiets. Twijfel je hierover? Kom gewoon eens langs, we helpen je graag. En daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je fiets goed schakelt en niet kraakt en piept. Wanneer je de fiets een onderhoudsbeurt geeft weet je zeker dat je fiets klaar is voor het seizoen.

Kleding

Fietskleding is bijna net zo belangrijk als de fiets zelf. Te beginnen met een goede fietsbroek met zeem. Een goed zeem is erg persoonlijk, maar over het algemeen geldt dat een zeem stevig moet zijn en bij je zitbotten extra ondersteuning geeft. In het voorjaar kan het weer nogal eens omslaan, hou daar met je kleding ook rekening mee. Veel fietskleding is daarom gemaakt om flexibel te zijn. Bijvoorbeeld arm- en beenstukken, een bodywarmer of een regenjasje. Deze items trek je snel aan of uit en je stopt ze makkelijk in je fietsshirt of een zadeltasje. Controleer je helm ook regelmatig, zitten er geen scheurtjes in? De meeste fabrikanten geven aan een fietshelm na een paar jaar gebruik te vervangen. UV licht zorgt er voor dat de helm bros wordt en daardoor klappen minder goed opvangt. Denk ook eens na over fietshandschoenen, zeker bij lange tochten zorgen handschoenen voor extra comfort en ze beschermen je handen mocht je per ongeluk toch eens vallen.

Voeding

Eten is natuurlijk ook belangrijk. Eten met koolhydraten die langzaam worden vrijgegeven is ideaal voor lange ritten. Rijst, pasta of aardappelen om de avond voor de tocht en als ontbijt havermout, muesli of boterhammen met jam. Tijdens de tocht is het belangrijk om te blijven eten en drinken, wanneer je honger hebt ben je te laat. Wanneer het warm weer is, is het belangrijk om veel te drinken. Een isotone sportdrank is ideaal, dit wordt het snelste opgenomen door je lichaam. Zo vul je je energie weer aan. Energierepen hebben als voordeel dat ze compact zijn, makkelijk eetbaar zijn en veel energiestoffen bevatten. Wanneer je toch een moeilijk moment hebt of aan het einde van de tocht, kun je er voor kiezen om een gelletje te nemen. Gelletjes zitten vol met suikers en vaak cafeïne en helpen je daardoor door een dipje heen.

Aan het materiaal, je kleding en wat je eet hoeft het dus niet te liggen. En wanneer je genoeg getraind hebt en een goede conditie hebt weet je nu zeker dat je zorgeloos kunt genieten van al het moois wat er dit voorjaar weer aan gaat komen. Veel fietsplezier alvast!

Orbea, Spaanse fietsen met een mooi verhaal.

Orbea Orca

Sinds een tijdje zijn we dealer van Orbea. Orbea is een Spaans merk met een lange historie en een bijzondere manier van werken. Wist je bijvoorbeeld dat je een Orbea fiets naar eigen wens kunt samenstellen? Hoog tijd om wat meer te vertellen over Orbea!

Liefhebbers van de Tour de France zullen snel aan de Spaanse Euskaltel ploeg denken. Op Orbea fietsen wisten de Spanjaarden meerdere etappes, een podiumplek en de bolletjestrui te winnen. Samuel Sanchez werd zelfs Olympisch kampioen op een Orbea racefiets. En ook binnen het mountainbiken en triathlon is Orbea een bekende naam. Zo werd Julien Absalon wereld- en Olympisch kampioen op een Orbea mountainbike en won Craig Alexander het WK Ironman twee keer op een Orbea triathlonfiets. Tegenwoordig rijdt onder andere de Cofidis wielerploeg op Orbea fietsen.

Stel je eigen fiets samen

De geschiedenis van Orbea gaat veel verder terug, tot 1840. In eerste instantie als fabrikant van geweren. Vanaf 1931 is Orbea zich volledig gaan richten op het produceren van fietsen. Tegenwoordig is Orbea vooral bekend door hun racefietsen, mountainbikes en triathlonfietsen.

Wat wij zo leuk vinden aan Orbea is dat ze uitgebreide mogelijkheden bieden om je fiets helemaal naar eigen wens samen te stellen. Je kunt kiezen uit meerdere kleuren, waarmee je een eigen combinatie kunt maken. Maar je kunt ook kiezen welke afmontage en welke wielen je in je fiets wil hebben. En je kunt je fiets zelfs een naam geven. Zo kun je een fiets samenstellen waar er geen tweede van is, een fiets die compleet aansluit bij wat je wil en wat je mooi vindt.

Het paradepaardje in het bos is de Alma. Een lichtgewicht en razendsnelle hardtail mountainbike, die je kunt samenstellen zoals je wilt. Voor wielrenners is de Orca het topmodel, de fiets waar Cofidis ook op rijdt. Eigenlijk bestaat dé Orca niet, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Met of zonder schijfremmen, Shimano of SRAM en in een kleurencombinatie die bij je past. Orbea heeft op haar website een module waarmee je fietsen zelf kunt customizen.

Nieuwsgierig geworden, of wil je de fietsen van Orbea in het echt zien (in het echt zijn ze nog mooier)? Kom dan eens langs in onze winkel, we vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn en welke fiets het beste bij je past.

 

Colnago

Colnago, een merk met een roemruchte historie. In 1952 werd het bedrijf opgericht door Ernesto Colnago, nadat hij door een zware val moest stoppen met wielrennen. Hij startte een fietsenwinkel en begon zijn eigen frames te bouwen. Daarnaast bleef hij actief in het wielrennen, als mechanieker bij verschillende ploegen. Onder andere bij de roemruchte Molteni-ploeg van Eddy Merckx.

In die jaren begon Colnago naam te maken met op maat gemaakte stalen frames, meerdere profploegen en profrenners gingen op Colnago frames rijden. Het absolute hoogtepunt in die jaren was het werelduurrecord van Eddy Merckx. Merckx behaalde dit record op een, voor die tijd vederlicht, Colnago frame. Vanaf dat moment is de naam Colnago niet meer weg te denken uit het wielrennen.

In de jaren ’80 kwamen nieuwe technieken en materialen op de markt. Titanium, aluminium, carbon. Al in 1981 kwam Colnago met een volledig carbon prototype racefiets. De samenwerking met Ferrari zorgde ervoor dat Colnago innoverend kon zijn en optimaal gebruik kon maken van deze technologie. Dat resulteerde in de legendarische C40 racefiets, waar onder andere de Mapei en Rabobank wielerploegen ontelbare successen en overwinningen op behaalden.

Maar niet alleen op de weg, ook in het veld is Colnago niet meer weg te denken. Al in de jaren ’70 reed Roger de Vlaeminck op een op maat gemaakte Colnago cyclocross-fiets. De voorbije jaren is Colnago vooral bekend door Sven Nys en Wout van Aert.

Colnago combineert een rijke historie met Italiaanse passie en moderne techniek. Een Colnago fiets straalt klasse uit, een merk met emotie. Echt Italiaans! Tegenwoordig maakt Colnago een breed assortiment aan racefietsen en cyclocrossers. Met of zonder schijfremmen, van aluminium fietsen voor beginners tot de aerodynamische Concept en het paradepaardje, de C60.

Steenbergen Fietsen is al jarenlang dealer van Colnago, omdat wij houden van deze typisch Italiaanse fietsen. Ben je benieuwd naar de Colnago fietsen of wil je weten welke Colnago het beste bij jou past? Kom eens langs in onze winkel!